08 серпня 2017 р. 03:00

Досвід об'єднання канадських громад

Досвід об'єднання канадських громад

«Деякі з нас прожили тут все своє життя, інші нещодавно прибули. Ми добровільно висловилися, тому що кожен з нас бачив це як можливість віддати щось назад. Нам було цікаво більше дізнатись про місцеве самоврядування та стати більш інформованими про те, як управляються два муніципалітети. Хоча ми йшли з різних професій, ми розділили бажання зробити значний внесок у наші громади»

«Деякі з нас прожили тут все своє життя, інші нещодавно прибули. Ми добровільно висловилися, тому що кожен з нас бачив це як можливість віддати щось назад. Нам було цікаво більше дізнатись про місцеве самоврядування та стати більш інформованими про те, як управляються два муніципалітети. Хоча ми йшли з різних професій, ми розділили бажання зробити значний внесок у наші громади»

З цих слів починається звіт про об’єднання двох самостійних громад міста Дункан та муніципалітету Північний Коуічен, що розташовані у Британський Колумбії, Канада.

Муніципальне об’єднання стало унікальним явищем локальної демократії, яке стало можливим завдяки інструменту залучення громадян – Громадська Асамблея.

Громадська Асамблея – це великий процес, який був ініційований обома муніципалітетами. Цей процес відбувався протягом шести днів у період з січня по квітень 2017 року та за участі 36 громадян.

За останнє десятиліття приріст населення розмив кордони між Дунканом та Півничним Коуіченом, через це багато жителів регулярно перетинають межі двох юрисдикцій по кілька разів на день та не розуміють, де закінчується один та починається інший муніципалітет – карта, наведена нижче, демонструє географічну близкість. Це побудило Ради обох муніципалітетів запитати громадян, чи актуально розглянути можливість об’єднання громад. І першим кроком в цьому напрямку стало саме створення Асамблеї громадян.

Асамблея була створена як неупереджений консультативний орган, який повинен був представляти все розмаїття громади, а також бути прозорим, підзвітним та підтримувати сталий розвиток. Цьому дорадчому «органу» було доручено дізнатися про потреби та інтереси громади, наслідки створення нової муніципальної структури, а також порадити місцевим радам та адміністраціям умови, в яких муніципалітети мають працювати.

Зокрема, Асамблея повинна була розробити:

  • Набір цінностей, які б описували прагнення до доброго місцевого самоврядування

  • Питання, які мають бути розглянутими ще до об’єднання

  • Докладні рекомендації муніципалітетам, включаючи будь-які умови, які мають бути виконані для подальшого об’єднання

Процес об’єднання, як і інші форми муніципальної реструктуризації, відбувався за п’ятьма етапами:

I: громади, які розглядають об’єднання, звертаються до Міністерства громадського, спортивного та культурного розвитку (CSCD), щоб висловити зацікавленість у вивченні проблеми

II: комітет створюється відповідними органами місцевого самоврядування для нагляду за дослідженням злиття та управління громадськими консультаціями. У цьому випадку для досягнення мети була створена Громадська Асамблея.

III: Створюється повноваження для дослідження та подається заявка для вибору консультанта для технічних нюансів. Дослідження частково фінансуються кожним з відповідних муніципалітетів, а також за допомогою гранту для планування реструктуризації провінцій.

IV: Дослідження представляється спільноті. Громадська Асамблея виносить рекомендації щодо об’єднання, включаючи будь-які умови, які необхідно виконати. Потім обидві ради визначають, як продовжувати діяти, зокрема чи рекомендувати референдум чи ні. Остаточне рішення ро призначення референдуму покладено на міністра громадського, спортивного та культурного розвитку.

V: Відбувається референдум. Якщо громадяни обох муніципалітетів голосуватимуть за злиття, то розпочнеться реалізація. Як правило, якщо об’єднання підтримано, працівники міністерства надають фінансову допомогу та допомогу у налагодженні процесу.

Члени Асамблеї були обрані за допомогою «громадянської лотереї». У листопаді 2016 року 10 000 випадково обраних громадян отримали запрошення для участі у якості волонтера, з яких 144 відповіли, а пізніше було обрано 36 людини для представлення двох громад – 18 жінок та 18 чоловіків, та які б могли представляти демографічне різноманіття.

Вони не отримували ані гонорарів, ані будь-якої іншої компенсації та витратили понад 50 годин задля вирішення питань Асамблеї під час 6 зустрічей.

Головуючим Асамблеї став Пітер МакЛауд – директор громадської організації MASS LBP. Ця організація виграла контракт на проведення процесу Асамблеї на відкритому конкурсі та відзначена на міжнародному рівні завдяки своїй роботі. Головуючий відповідав за розробку програми та за сам процес проведення зустрічей у рамках Асамблеї, очолював місцеву групу по сприянню та виступав у якості представника Асамблеї. Він не мав права голосувати за пропозиції громадян, та мав залишатися неупередженим, також очікується, що і надалі він збереже нейтралітет.

Асамблея засідала тричі впродовж січня та лютого та ще три разі впродовж квітня та травня. Також, окрім засідань, були проведені відкриті зустрічі для будь-якого жителя у лютому та квітні, на яких бажаючи могли виступити зі своїми пропозиціями. Під час перерви у березні технічні консультанти Асамблеї закінчили незалежне дослідження фінансів, інфраструктури та послуг муніципалітетів. Вони представили результати свого дослідження на четвертому засідання, яке відбулося 1 квітня 2017 року. Ціллю цього дослідження було бажання представити жителям, радникам та членам Асамблеї об’єктивну оцінку вірогідних витрат та вигоди від об’єднання.

Асамблея громадян була створена як консультативний орган – заключення та рекомендації не є обов’язковими. Для завершення об’єднання необхідна також підтримка більшості виборців під час публічного референдуму, а також підтримка обох муніципалітетів та рішення вищого органу провінції. 

Довідково: Проект «Впровадження в Україні 10 принципів успішного залучення громадян до процесу прийняття рішень від ОЕСР виконується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» в партнерстві з Регіональними ресурсними центрами з розвитку самоорганізації та місцевої демократії в Луганській, Волинській та Чернігівській областях за підтримки МФ «Відродження». Проект спрямовано на підвищення рівня залучення громадян до процесу прийняття рішень на місцевому рівні та збільшення поінформованості населення про практики та можливості залучення до процесу прийняття рішень в чотирьох обласних центрах України. Оцінку рівня залучення громадян до вироблення міської політики розроблено на основі змісту «10 керівних принципів залучення громадян до вироблення політики ОЕСР». Позиція Міжнародного Фонду «Відродження» може не співпадати з думками та точками зору авторів. Думки та позиції авторів також не відображають думки та позиції ОЕСР. 

Поділитися