27 березня 2024 р. 22:02

"Коли ти висовуєш голову з окопу, в тебе летить усе": пілоти БпЛА SL і Сонік

Зовнішні пілоти БпЛА SL та Сонік. Фото: Інтент/Наталія Довбиш

(Зовнішні пілоти БпЛА SL та Сонік. Фото: Інтент/Наталія Довбиш)

SL і Сонік — зовнішні пілоти БпЛА 3 загону спецпідрозділу НГУ "Омега". SL мобілізувався після початку повномасштабного вторгнення, має бойовий досвід Гвардії наступу й спецпідрозділу. Зараз бере участь у бойових діях на Мелітопольському напрямку. Сонік мобілізувався в березні 2024 року, пройшов необхідний військовий вишкіл й курси пілотування.

В ексклюзивному інтерв’ю Інтенту військові розповіли про особливості дронів на війні, найскладніші завдання й найбажаніші цілі, а також про те, як готуватися цивільним, які планують стати пілотами у війську.

Які головні навички пілота?

SL: Швидкість реакції, мікроконтроль, щоб управляти дроном, комунікація і бажано не тупити. Тому що пілот як розвідувальних дронів, так і ударних на звʼязку з усіма: з іншими пілотами, з командуванням штабів, ведеш стріми, записуєш відео.

У чому різниця між пілотом розвідувальних і ударних дронів?

SL: Різниця велика. Пілотом розвідувальних дронів типу Mavic з часом стає бути скучно. Тому що коли ти пілот розвідувального "мавіка", ти — очі штабу, штурмових груп чи арти, до тебе багато вимог. Якщо ти навіть найкрутіший пілот "мавіка", але щось зробив не так, а всяке буває, то починається таке, що ти просто не хочеш жити, коли тобі волають в навушник чи рацію. Чи коли ти втрачаєш дрон, з різних причин — чи то РЕБ, чи збили — винуватий завжди ти.

У середньому пілот камікадзе вдень вбиває більше людей чи знищує техніки, ніж будь-який штурмовик.

Чи знадобились на службі навички з цивільної професії?

Сонік: Легше і швидше сприймається інформація. Саме в пілотуванні дрона дійсно допомагає ігровий досвід, до повномасштабної війни я любив літати, їздити на симуляторах, тому це допомагає. А саме в налаштуваннях і побудові дрона — це вже "айтішна" база.

Чи чули від штурмовиків такі висловлювання, мовляв, пілоти не бачать справжньої війни? Як на це реагуєте?

SL: Звісно, чув. Особливо спочатку було багато такого: "Та ось ви пілоти, ви там сидите далеко, нічого не робите, тільки літаєте". Я навіть колись брав із собою кількох штурмовиків, щоб вони подивились як ми працюємо, то вони трохи зрозуміли нас. По пілотах теж прилітає. Так, ми не бачимо стільки трупів, хоча вони теж є. Не перебуваємо постійно в напрузі, окрім ментальної, але нормальні військові розуміють, що розвідка — це надважлива робота.

Які дрони вважаєте найефективнішими?

Сонік: Найефективніші дрони, з якими мені доводилось працювати, це — українські дрони. Вони трішки відрізняються розмірами та характеристиками певними, але в них одна ціль — донести боєприпас до противника.

Якщо дрони виробляються в Україні, то ми контролюємо цей процес і це спрямовує нашу економіку на війну. Тобто, ми можемо бути, як країна, незалежні й виробляти такі види озброєння.

Скільки дронів пілот витрачає за добу?

SL: Коли активні бойові дії один екіпаж витрачає вдень мінімум 15 FPV-дронів.

Зараз така ситуація на фронті, що коли ти висовуєш голову з окопу на лінії бойового зіткнення, то в тебе летить усе. Тому бувають такі дні, коли ми літаємо цілий день "мавіком" і нічого не відбувається. Коли активні бойові дії дронів витрачається дуже багато, коли затишок — може бути 2, 3, 4 дрони, якщо на горизонті зʼявилась якась "буханка", везе якийсь хліб і ти летиш у неї та й все. На Мелітопольському напрямку так.


Зовнішній пілот БпЛА SL. Фото: Інтент/Наталія Довбиш

Які цілі найбажаніші?

SL: У всіх FPV-пілотів найбажаніша ціль — це гелікоптер. Взагалі майже неможливо збити FPV-шкою гелікоптер, але з погляду фізики, якщо ми залетимо ззаду з тієї сторони, де повітря всотується у хвостовий двигун і залетимо у двигун, то він розлетиться і гелікоптер впаде. Але вони не підлітають настільки близько, щоб так зробити. Ще ніхто не збивав гелікоптер, але в моїй школі, де я проходив курси пілота, інструктор пообіцяв ящик віскі тому, хто буде перший.

Солодка ціль — коли техніка чи танчик ворога заїхав кудись і встав у болоті, і ти спокійно летиш туди такий "вау, зараз як в люк впаду", підлітаєш плавнесенько і він підривається. Дуже легко, але приємно.

Яке завдання було найскладнішим?

SL: Коли почався наступ на Мелітопольському напрямку. Почала їхати ворожа техніка, ми всі були вже готові, побачили їх здалеку. Сапер виставляє дрон, я його запускаю, він падає і в мене управління показує нуль. Я не розумію, що коїться. Запускаю другий — те саме. Ворог закрив РЕБом просто усю локацію звідки я літав. Я був в паніці, але через пів години все запрацювало. Паніка виникла, тому що техніка по 3-4 одиниці їдуть по одній дорозі, а в тебе один дрон. Ти, звісно, розумієш, що є ще екіпажі, піхота та арта, але от ти бачиш 4 одиниці, які за 2 кілометри від тебе і хочеш все швидко зробити.

Потім звечоріло, туман опустився і мавік майже нічого не бачив. Піхота ворога висадилась і сталось так, що треба було вночі не спати й тримати оборону, щоб вони не підійшли до позиції, бо нічого не було видно. А вдень знову був наступ і десь 4 доби я практично не спав і працював у таких умовах.

Як проходять навчання пілота? Чи всі можуть стати пілотами?

Сонік: Я починав навчання самостійно, але вже є доволі багато різних центрів і курсів по інженерії, збору дронів, пілотуванню. З пілотування в середньому курс проходить 2 тижні. Перший тиждень людина відкриває для себе що таке квадрокоптер, із чого він збудований і вчиться літати на симуляторі. До реального пілотування дроном без симулятора підійти важко, тому що це, як мінімум, буде дуже дорого щоразу його розбивати. А другого тижня людям зазвичай вистачає, щоб нормально політати й вже відчувати себе в повітрі, аби виконувати бойові завдання.


Зовнішній пілот БпЛА Сонік. Фото: Інтент/Наталія Довбиш

Як готуватися цивільним, які хочуть вступити до війська пілотами?

Сонік: Зараз, в принципі, у людей, які ще не мобілізувалися, є нормальна можливість обрати собі спеціальність, підрозділ, в який будуть іти. Можна обговорити все з представниками підрозділів. Є нормальна можливість пройти необхідну підготовку до армії навіть самостійно. По-перше, треба зібрати дрон, зрозуміти, як його збудувати, налаштувати, купити пульт і відлітати на симуляторі — це коштує недорого. 

Збір дрона, польоти на симуляторі й потім польоти в якомусь нормальному середовищі.

SL: Навчитись пілотувати можна до того, як підеш на війну, а коли тебе заберуть в якийсь підрозділ, то буде ще підготовка до бойових завдань.

У мене є опит гвардії наступу і спецпідрозділу, там у мене було по півтора місяця підготовки, де я вчив тактичну медицину, стрільбу, тактику, все, що потрібно. Ти можеш бути пілотом, але тобі все одно потрібні ці навички, в тому числі як штурмувати. Тому що може так скластися, що ти на своїй позиції, а ворог зайшов із тилу і що ти будеш робити, літати? Ні, не будеш, ти будеш вести бойові дії, і цього навчають.

Пілотом може піти будь-яка людина. Зараз пілоти потрібні. Може, хтось думає, що пілотів багато — їх небагато.

Яку роль відіграють дрони на сучасному етапі війни?

SL: Велику роль. Але це все одно сукупність усього, що є на фронті. На мою особисту думку є нюанс, що десь через пів року FPV-дрони перестануть працювати. Будуть працювати крила. Крила – це круто, дуже хочу пройти навчання на крилах, бо це майбутнє таке, як FPV були кілька років тому. Найбільша проблема в тому, що FPV жахливо давлять РЕБами. Але зараз FPV дуже допомагають.

Сонік: Я вважаю, що використання дронів повільно, але наближається до того, щоб бути вирішальною зброєю на полі бою. Маю на увазі не тільки дрони FPV чи камікадзе, а й різні транспортні дрони, загалом автоматизовані системи. Те, що зараз борються з FPV за допомогою РЕБ, потенційно не буде працювати після реальної імплементації штучного інтелекту в дрони. Без жартів, єдина нормальна контрміра проти штучного інтелекту в дронах — це лазер.

У кого перевага в дронах?

SL: На фронті ситуацію ми тримаємо і дронів у нас не сказати, що більше, ніж у них, але ми ефективніше їх використовуємо. Набагато ефективніше, ні ворог.

У нас є дрони, які долітають до москви, працюють на великі відстані, але їх мало, тому що потужності виробництва нема, на жаль. Але порівняно з минулим роком дронів стало набагато більше.


Пілоти під час виконання бойових завдань. Фото надане пілотами 

Чому потрібно донатити на дрони?

Сонік: Донатити треба, тому що завдяки донатам, завдяки ініціативам волонтерів завжди можна швидко підганяти параметри під ситуацію. Тобто ми всі говоримо, що в росії вже ВПК стоїть, заводи виробляють дрони та все таке і це типу круто, але вони зробили завод, який буде виробляти 100 тисяч дронів на місяць, але за два місяці він зробить дрони, які вже застаріли. Технології швидко змінюються. Плюс роботи з волонтерами в тому, що можна закупити найновіші дрони, які тільки з'явились.

Військова машина країни не має такої спритності, щоб так швидко перемикатися на інші дрони. А волонтери тут і зараз можуть зібрати гроші й замовити необхідну техніку. Таким чином у нас є мобільність, завдяки якій ми можемо ефективно працювати. 

Альбіна Карман

Поділитися